Subscribe newsletter 

Coming courses 

03
apr
knowledge and skills to support clients with musculoskeletal disorders, muscle imbalance problems

12
mei
Do you want to start your career in the fitness industry?

Latest news 

Physical Trainer

Do you want to start who want to start a career in the fitness industry? Read more

Assess & Correct

 How many of your clients move perfectly and have no injuries or aches and pain? Your answer will probably be: "nobody". Learn about it during this course, Start 24th of March!  Read more

NASM CPT in het Nederlands + Engels

De NASM CPT opleiding is nu ook in het Nederlands of Engels op verschillende locaties in Nederland!  

 

ereps-ehfa.jpg NLActief.jpg nasm.jpg

In de wereld van powerlifting, cross fit en functionele fitness is de squat een veel uitgevoerde oefening. Steeds vaker wordt ook de full squat uitgevoerd. Bij de uitvoering van een full squat kan er op het laagste gedeelte van de squat iets vreemds gebeuren met het bekken: butt wink. 

Wat is dit, hoe erg is het en wat kun je er aan doen?

Het fenomeen butt wink staat bekend als het moment op het diepste moment van de squat wanneer het bekken naar achteren kantelt en als het ware onder het lichaam kruipt. Bij een extreme kanteling is dit slecht nieuws voor je onderrug. Wanneer je naar je onderrug kijkt is er sprake van drie posities: extreem hol, neutraal of bol. Bij een neutrale stand is er sprake van een lichte holling in de onderrug. Uiteraard is de neutrale stand van de rug (wervelkolom) het meest wenselijk om het gewicht goed te verdelen, de kracht goed over te brengen en blessures te voorkomen.

butt wink 1

Bij het uitvoeren van een full squat is er altijd sprake van een lichte butt wink. Hiermee hou je je rug in neutrale positie en voorkom je een te grote holling in de onderrug. De oorzaken van butt wink zijn divers. Hier onder worden drie veel voorkomende oorzaken beschreven:

1. Heupen zijn niet flexibel
Wanneer er sprake is van overactieve heupflexoren is de kans groot dat bij het starten van de squat het bekken naar voren is gekanteld en de onderrug hol wordt getrokken. Tijdens het uitvoeren van de squat zal het bekken vervolgens sneller dan nodig de butt wink inzetten.

De oplossing ligt bij het vergroten van de flexibiliteit van de heupen. Dit kan enerzijds door overactieve spieren (zoals de heupflexoren) de rekken en anderzijds door onderactieve spieren te trainen. Goblet en overhead squats zijn voorbeelden van oefeningen die hierbij helpen. Het bekken wordt bij deze oefeningen ook meer naar beneden bewogen dan naar achteren gekanteld.

2. De bouw van je lichaam
De anatomie van elk lichaam is net even anders. Zo kan de kom in de heup waar de kop van het bovenbeen (femur) in valt anatomisch net even anders liggen. De positie waar het bovenbeen in het bekken valt heeft invloed op het uitvoeren van een full squat. Daarom vinden sommige mensen het ook fijn om wat wijder te staan tijdens het squatten. Anderen zullen op basis van hun anatomie nooit een full squat pijnloos of zonder butt wink uit kunnen voeren.

De oplossing hoeft dus niet altijd te liggen in het vergroten van flexibiliteit of kracht van spieren. Soms is de oorzaak te wijten aan de bouw van het lichaam. Als personal trainer kun je door verschillende soorten squats bij je klant uit te laten voeren checken welke het beste past bij de klant. Varieer in de stand van de benen, met of zonder bar en gebruik gewichten of schijven zodat je zwaartepunt laag houdt. Daarnaast is het belangrijk om de flexibiliteit van de enkels te optimaliseren.

3. Starten met een te holle onderrug
Bij een neutrale onderrug positie denken mensen vaak aan een holle rug. Om butt wink te voorkomen denken klanten vaak dat het goed is om met een (extreem) holle rug de squat te starten. Uit de praktijk blijkt dat dit juist een averechts effect heeft op de uitvoeren van de squat en de belasting op de wervels.

De oplossing is om de klant echt te leren wat een neutrale onderrug positie is en deze aan te houden (door het aanspannen van de juiste spieren) tijdens de squat. Laat de klant daarom eerst de extremiteiten ontdekken door het bekken twee kanten op zo ver mogelijk te kantelen. Laat de klant vervolgens in neutrale stand starten waarbij de bil-, core- en bekkenbodemspieren ligt worden aangespannen.

Onthoud als laatste de volgende regel: first become a better squatter before you become a bigger squatter!

The mission of FIT-NL 

The mission of Fit-NL is to empower fitness professionals with the most respected and up to date research-based knowledge and its practical application to improve clients health, fitness and performance. Fit-NL is a Fit!vak and Europe Active accredited education institute and official education partner of the National Academy of Sports Medicine (NASM).

Fitness isn't a workout, it's a lifestyle!

Contact information 

Fit-NL B.V.
Cruquiusweg 1
2102 LS Heemstede
E-mail: info@fit-nl.nl
Terms and Conditions  

#fc3424 #5835a1 #1975f2 #2fc86b #fbodc9 #eef12058 #170714215140