Leef je droom!

Start je carrière in de fitnessbranche

personal training

Help anderen

Begeleid klanten om hun doel te bereiken

INTERNATIONAL PERSONAL TRAINER 

Vergroot je kennis

Leer meer over erkende opleidingen

Inschrijven nieuwsbrief 

Laatste nieuws 

Personal Trainer worden?

Wil jij klanten 1 op 1 begeleiden als Personal Trainer? 

Lees hier hoe jij je Personal Trainer wordt!

NLActief.jpg ereps-ehfa.jpg

In de wereld van powerlifting, cross fit en functionele fitness is de squat een veel uitgevoerde oefening. Steeds vaker wordt ook de full squat uitgevoerd. Bij de uitvoering van een full squat kan er op het laagste gedeelte van de squat iets vreemds gebeuren met het bekken: butt wink. 

Wat is dit, hoe erg is het en wat kun je er aan doen?

Het fenomeen butt wink staat bekend als het moment op het diepste moment van de squat wanneer het bekken naar achteren kantelt en als het ware onder het lichaam kruipt. Bij een extreme kanteling is dit slecht nieuws voor je onderrug. Wanneer je naar je onderrug kijkt is er sprake van drie posities: extreem hol, neutraal of bol. Bij een neutrale stand is er sprake van een lichte holling in de onderrug. Uiteraard is de neutrale stand van de rug (wervelkolom) het meest wenselijk om het gewicht goed te verdelen, de kracht goed over te brengen en blessures te voorkomen.

butt wink 1

Bij het uitvoeren van een full squat is er altijd sprake van een lichte butt wink. Hiermee hou je je rug in neutrale positie en voorkom je een te grote holling in de onderrug. De oorzaken van butt wink zijn divers. Hier onder worden drie veel voorkomende oorzaken beschreven:

1. Heupen zijn niet flexibel
Wanneer er sprake is van overactieve heupflexoren is de kans groot dat bij het starten van de squat het bekken naar voren is gekanteld en de onderrug hol wordt getrokken. Tijdens het uitvoeren van de squat zal het bekken vervolgens sneller dan nodig de butt wink inzetten.

De oplossing ligt bij het vergroten van de flexibiliteit van de heupen. Dit kan enerzijds door overactieve spieren (zoals de heupflexoren) de rekken en anderzijds door onderactieve spieren te trainen. Goblet en overhead squats zijn voorbeelden van oefeningen die hierbij helpen. Het bekken wordt bij deze oefeningen ook meer naar beneden bewogen dan naar achteren gekanteld.

2. De bouw van je lichaam
De anatomie van elk lichaam is net even anders. Zo kan de kom in de heup waar de kop van het bovenbeen (femur) in valt anatomisch net even anders liggen. De positie waar het bovenbeen in het bekken valt heeft invloed op het uitvoeren van een full squat. Daarom vinden sommige mensen het ook fijn om wat wijder te staan tijdens het squatten. Anderen zullen op basis van hun anatomie nooit een full squat pijnloos of zonder butt wink uit kunnen voeren.

De oplossing hoeft dus niet altijd te liggen in het vergroten van flexibiliteit of kracht van spieren. Soms is de oorzaak te wijten aan de bouw van het lichaam. Als personal trainer kun je door verschillende soorten squats bij je klant uit te laten voeren checken welke het beste past bij de klant. Varieer in de stand van de benen, met of zonder bar en gebruik gewichten of schijven zodat je zwaartepunt laag houdt. Daarnaast is het belangrijk om de flexibiliteit van de enkels te optimaliseren.

3. Starten met een te holle onderrug
Bij een neutrale onderrug positie denken mensen vaak aan een holle rug. Om butt wink te voorkomen denken klanten vaak dat het goed is om met een (extreem) holle rug de squat te starten. Uit de praktijk blijkt dat dit juist een averechts effect heeft op de uitvoeren van de squat en de belasting op de wervels.

De oplossing is om de klant echt te leren wat een neutrale onderrug positie is en deze aan te houden (door het aanspannen van de juiste spieren) tijdens de squat. Laat de klant daarom eerst de extremiteiten ontdekken door het bekken twee kanten op zo ver mogelijk te kantelen. Laat de klant vervolgens in neutrale stand starten waarbij de bil-, core- en bekkenbodemspieren ligt worden aangespannen.

Onthoud als laatste de volgende regel: first become a better squatter before you become a bigger squatter!

De missie van Fit-NL 

Fit-NL helpt jou wegwijs te worden in de fitness industrie en de wereld van fitnessopleidingen. Fit-NL richt zich op het informeren van belangstellenden over de mogelijkheden die er zijn om opgeleid te worden tot fitness professional en het vinden van de juiste plek om als fitness instructeur of personal trainer te werken. 

Fitness isn't a workout, it's a lifestyle!

Fit-NL: 

#fc3424 #5835a1 #1975f2 #2fc86b #fbodc9 #eef12058 #170714215140